söndag, februari 4

Teklas mottagande...

Tone frågade om vad Saga o Oliver tycker om Tekla.

Saga är så glad och duktig. Hon är med å byter blöjer, hon klappar henne på huvet ofta, kom hem med ett supergulligt armband hon gjorde på dagis.... pratar om henne hela tiden.
Hon frågar mycket;
"är det mörkt inne i magen, mamma?"
"vad gör läkaren när han tar ut bebisen?"
"vart var bebisen innan den var i magen?"
"när blir Tekla stor?"

Medan lilla stora Oliver bara är ledsen och upprörd över den lillas ankomst.
Han bara gråter och är arg o upprörd hela tiden.
Han är arg på mig för att jag inte kan bära honom. Han förstår ju inte... sen kan han ju inte prata så vi vet ju inte riktigt vad han är arg för...

Men det hör ju också till att vi kanske inte har förberett honom på det som skulle hända.
"Han är ju så liten och förstår inte så mycket.."
sa vi hela tiden.
Nu vet vi att vi kanske gjorde fel. Han förstår jättemycket! ja allt..

Men det löser sig nog snart tror jag. Han får vara med hela tiden, och ibland får Tekla lite hårda knuff.. men allt under kontroll :-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

tack! har alltid varit fascinerat av syskon, hur man beter sig mot syskon när man får nya etc. jätteroligt att läsa! :)

min systers son är på samma ålder som oliver och jag kan bara tänka mig vilken mardröm han hade blivit om han var tvungen att dela mammas kärlek med en ny nu...haha! :)

Anonym sa...

Otroligt intressant. Det måste vara otroligt svårt för lillkillen, och sedan när han inte kan förmedla sig.

linda m sa...

tone & mia: ja, det är inte lätt att vara liten o inte kan prata. Men nu går det lite bättre. Han har alltid koll på i vilket rum hon befinner sig i. Han kanske är lite stolt ändå :-)