tisdag, juni 20

mat till midsommar

...snart är det ju midsommar och det är ju lite förberedelser när det gäller mat och så.
Jag har totalt tagit till mig den svenska tradisjonen med sill, potatis, silltårta, jordgubbar och den hemgjorda nubben :-)

Kommer ihåg att när jag först flyttade hit så gillade jag INTE sill. Det var faktisk Nettan (min äldsta kompis här i Sverige) som fick mig att gilla först silltårta och sedan sill. Jag tycker kanske inte att vuxensill dvs. matjessill är det godaste jag vet..hälst vill jag ha currysill, senapssill eller något med en god sås. Men jag lär mig mer o mer för varje år jag bor i Sverige.

I år skall jag göra min egen currysill, medelhavssill, silltårta och limemarinerade jordgubbar med mandelgrädde. Vi är flera personer och skall ha knytis, detta är mitt bidrag...

Currysill
1 packet inlagd sill
1dl gräddfil
2dl creme fraiche
1 msk majonäs
2 mask curry (indisk sort)
1 nypa havssalt
malen vitpeppar
1dl finskuren soltorkade tomater

Mixa allt förutan sill, lägg i sillen på slutet, låt stå o dra.

Medelhavssill
1 packet inlagd sill
2dl creme fraiche
2 finhackade vitlöksklyftor (gärna färsk)
1dl svarta oliver, hackade
10 färska blad basilika, hackade
10 soltorkade tomater, hackade
1dl rostade pinjenötter
salt/peppar

Mixa allt förutan sill, lägg i sillen på slutet, låt stå o dra.

Silltårta
400g kavring
150g smör 400g matjessill
2 gula lök, hackat
0,5dl creme fraiche
0,6dl gräddfil
1 knippa gräslök
1 knippa dill
8stk gelatinblad
sillspad
salt/peppar

smula kavringen lös, mixa med smör. press ned i botten på tårtformen. ställ kallt.
Mixa lök, sillspad, salt, peppar, gelatin, halva knippan gräslök, dill, gräddfil, lök.
Lägg sillen på kavringsbotten, häll över "röran" och pynta med gräslök...
Snygg och god!

sen kan man ju avsluta med en härlig efterrätt...
Limemarinerade jordgubbar med mandelgrädde
1l. jordgubbar
1 1/2 lime
0.3dl socker
2dl. vispgrädde
0,6dl mandelmassa

Blanda jordgubbar med limesaft, limeskal och socker, låt dra minst 20 min.
riv mandelmassa och mixa in i grädden. Servera i coctailglas... jordgubbar först - toppa med mandelgrädde. Snyggt att lägga över ett myntablad på toppen..

MUMSFILIBABA!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

De där limemarinerade jordgubbarna låter kanongoda tycker jag! Kanske man ska testa...

Anonym sa...

Gör det tycker jag :-)
Trevlig midsommar !

Anonym sa...

Så fint du har fått på din sida, mycket stilren! I like!
Även jag måste prova ditt jordgubbsrecept, det låter ljuvligt gott!

Anonym sa...

visst låter det gott :-)
Kul att du gillar min nya look ha-ha